Teacher Education Programme in Visual Arts/

Ett konstpedagogiskt äventyr om vinden, för att skapa engagemang och intresse för konst hos barnfamiljer.

Karta för äventyret.
I denna studie undersöks hur narrativ och äventyr kan användas som en konstpedagogisk metod. Syftet med ett studien är att hitta metoder för att tillgängliggöra, engagera och skapa intresse för konstupplevelser till barnfamiljer. I barnkonventionen, som blev lag år 2020, står det att alla barn skall ha rätt till att ”till fullo delta i det kulturella och konstnärliga livet”. Därför är det viktigt att utveckla metoder som syftar till att nå målgruppen genom engagemang och intresse. På historiska museer används ofta äventyr och narrativ som ett pedagogiskt grepp, vilket har visat sig blivit populärt för målgruppen. Men skulle detta arbetssätt på kunna användas i konstsammanhang också?
Röster: Joel Ring och Kevin Aiderfors
Allie has examined adventure and narrative stories as an art education tool. Her studies have resulted in an audio narrative about a land that, in reaction to a storm, decides to forbid the creation of wind. It is designed as an audio guide along a walkway containing public art. The children who listen are invited to actively participate in the story and thereby save the wind.
Allie har undersökt äventyr och narrativa berättelser som ett konstpedagogiskt verktyg. En audiotiv berättelse om ett land som på grund av en storm beslutade att förbjuda att vinden skapades, utformat som en audioguide längs ett promenadstråk med offentlig konst. Barnen som lyssnar inbjuds att aktivt medverka i berättelsen och på så sätt rädda vinden.